Bodybuilding e-Shop

Οι λόγοι που δεν χάνετε βάρος Εκτύπωση

Συντάκτης: Χαράλαμπος

Εμφανίσεις: 1155




7. Μεταβολική βλάβη

Και έπειτα υπάρχει η θεωρία της μεταβολικής βλάβης, όπου μπορείτε να προκαλέσετε μόνιμη βλάβη στο μεταβολισμό σας μέσω μίας ακραίας δίαιτας. Υπάρχει εδώ και χρόνια με την μία ή την άλλη μορφή με ολόκληρα βιβλία να κυκλοφορούν για το πως να την “φτιάξετε”.

Η πιο πρόσφατη δημοσίευση προήλθε από τον αντι-γκουρού γκουρού Layne Norton, ο οποίος δημιούργησε έναν ολόκληρο κύκλο σεμιναρίων και απέκτησε μία έπαυλη από την πώληση ανοησιών (πιθανόν οι ανοησίες αυτές τον βοήθησαν να μετακομίσει στην Αυστραλία όταν εγκατέλειψε τη γυναίκα του). Ακόμα δεν έχει καταλάβει ότι έκανε λάθος (είπε ότι “εξαπατήθηκε”, το οποίο είναι αξιολύπητο).

Το επιχείρημά του βασίστηκε σε “εκατοντάδες e-mail” (όχι επιστήμη, αλλά Layne) που “ανέφεραν” ότι απέκτησαν λίπος με πρόσληψη 1200 θερμίδων. Επομένως, είχαν μεταβολική βλάβη. Και εγώ αλλά και πολλοί άλλοι του επισημάναμε τα δεδομένα περίπου 50 χρόνων που λένε ότι ήταν λάθος. Δεν θα άλλαζε. Θα σας πω τι συνέβαινε στο δεύτερο μέρος στην παράγραφο “υποτιμάτε την θερμιδική πρόσληψη” (αλήθεια #1). 
Σε εννοιολογικό επίπεδο, για να εξηγήσετε την λειτουργία πείνας ή τις μεταβολικές βλάβες, θα πρέπει να εξηγήσετε πώς όλοι οι άνθρωποι που ζουν σε τριτοκοσμικές χώρες είναι κοκαλιάρηδες. Τα σώματά τους δεν τέθηκαν σε λειτουργία πείνας; Όχι, γιατί δεν υφίστανται αυτές οι θεωρίες. 

Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ατελείωτες μεταβολικές προσαρμογές στην απώλεια λίπους. Η ενεργειακή δαπάνη μειώνεται απόλυτα, η όρεξη ανεβαίνει και υπάρχουν και άλλες. Αλλά αυτό δεν είναι ζημιά. Και δεν είναι τρόπος αποθήκευσης. Και καμία από τις προσαρμογές δεν μπορεί να προκαλέσει σε κάποιον να προσθέσει λίπος εφόσον βρίσκεται σε θερμιδικό έλλειμμα. 


8. Αργός μεταβολισμός

Η θεωρία του αργού μεταβολισμού που κάνει κάποιον να παίρνει βάρος ή να δυσκολεύεται να χάσει βάρος κυκλοφορεί εδώ και πολλές δεκαετίες πίσω. Εξακολουθεί να κυκλοφορεί ως εξήγηση η οποία δεν ευσταθεί. 

Εκτός από ορισμένες μάλλον σοβαρές ασθένειες, η θεωρία του χαμηλού μεταβολικού ρυθμού απλά δεν είναι κάτι. Πάντα όταν κάποιος στο διαδίκτυο ισχυρίζεται κάτι τέτοιο και πηγαίνει και μετρά το μεταβολικό του ρυθμό, το απόθεμα είναι φυσιολογικό.

Στην πραγματικότητα, καθώς το σωματικό βάρος ορισμένων (κυρίως η άλιπη σωματική μάζα) αυξάνεται, αυξάνεται και ο μεταβολικός τους ρυθμός σε κατάσταση ηρεμίας. Είναι απλό, ως ένα σημείο, οι “ογκώδεις” άνθρωποι καίνε περισσότερες θερμίδες.

true2


Σίγουρα υπάρχει μεταβλητότητα σε οποιαδήποτε κλίμακα σωματικού βάρους, όπως μπορείτε να δείτε στο γράφημα. Για κάθε δεδομένο βάρος μπορεί να υπάρχουν σχετικά υψηλότερες ή χαμηλότερες τιμές. H άλιπη σωματική μάζα (LBM) εξηγεί μόνο τον μεταβολικό ρυθμό σε κατάσταση ηρεμίας (BMR), όχι το σύνολο. Ακόμη και εδώ οι διακυμάνσεις του BMR δεν προβλέπουν την αύξηση του βάρους

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι συνολικές ημερήσιες ενεργειακές δαπάνες μπορεί να μην είναι χαμηλότερες σε υπέρβαρα άτομα λόγω των χαμηλότερων επιπέδων δραστηριότητας. Αλλά αυτό δεν είναι ένας “αργός μεταβολισμός” αλλά μία “χαμηλή δραστηριότητα”. Συνήθως το θέμα είναι στη θερμογένεση χωρίς σωματική άσκηση όπου όλες οι υπόλοιπες καθημερινές δραστηριότητες κυμαίνονται σε χαμηλό επίπεδο.

Υπάρχουν δύο λόγοι γι’ αυτό. Ο ένας λόγος είναι ότι τα υπέρβαρα άτομα συχνά δεν κινούνται πολύ. Όχι, δεν παίζω την “κάρτα της λαιμαργίας”. Είναι απλή φυσική. Ο άλλος λόγος είναι ότι υπάρχει ένας βιολογικός οδηγός στα επίπεδα δραστηριότητας, όπου ζει στο σύστημα ντοπαμίνης. Και είναι εξίσου πιθανό ένα έλλειμμα εδώ να προδιαθέτει τα άτομα να κινούνται λιγότερο, επιτρέποντάς τους να αυξάνουν το βάρος τους. 


9. Χαμηλός θυρεοειδής

Αυτό με φέρνει στην ιδέα των ανθρώπων που έχουν χαμηλά επίπεδα θυρεοειδικών ορμονών. Αυτό πρέπει να χρονολογείται από τη δεκαετία του '50 ή του '60 όταν κανείς δεν γνώριζε απολύτως τίποτα. Νομίζω ότι υπέθεσαν πως ο χαμηλός θυρεοειδής προκαλούσε παχυσαρκία και έδιναν φάρμακα για τον θυρεοειδή σαν καραμέλες, τα οποία προκάλεσαν συμπτώματα ταχυκαρδίας και απώλεια μυών.



Αυτό δεν σημαίνει ότι μερικοί άνθρωποι δεν έχουν πραγματικό υποθυρεοειδισμό με την κλινική έννοια. Ακόμα κι έτσι δεν μπορεί να σταματήσει την απώλεια βάρους, αν και το κάνει πιο δύσκολο. Η ενεργειακή δαπάνη μειώνεται και η κατακράτηση νερού είναι κοινή και μπορεί να καλύψει την απώλεια βάρους. Αλλά οι άνθρωποι με πραγματικό υποθυρεοειδισμό έχουν πολλά άλλα συμπτώματα. Στην πραγματικότητα, στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό δεν αποτελεί εξήγηση.


10. Ατέλειωτοι άλλοι μύθοι

Οι προαναφερόμενοι μύθοι αγγίζουν σοβαρά μόνο την επιφάνεια του θέματος. Πολλοί επαναλαμβάνουν τους ατέλειωτους μύθους και αρνούνται να τους “θάψουν”. Έτσι, φυσικά οι περισσότεροι είναι μπερδεμένοι.

Ειδικά όταν οι τεμπέληδες “επαγγελματίες γυμναστές” λένε στο μπερδεμένο κοινό να “κάνουν τη δική τους έρευνα” αντί να τους υποδεικνύουν οι ίδιοι την καλύτερη πληροφόρηση. Προτιμούν μόνο να είναι επικριτικοί και να αποκαλούν “ηλίθιο” το μπερδεμένο κοινό επειδή δεν ξέρει τι να πιστέψει.




ΑΛΗΘΕΙΕΣ


Με την κάλυψη ορισμένων κοινών μύθων, ας περάσουμε στις αλήθειες του θέματος. Μερικοί πραγματικοί λόγοι εξαιτίας των οποίων δεν χάνετε βάρος. Και πάλι, δεν μπορώ να είμαι πλήρης και θα επικεντρωθώ στους κυριότερους λόγους.

1. Υποτιμάτε την θερμιδική πρόσληψη 

Με κάθε ειλικρίνεια, αυτή είναι συνήθως η εξήγηση για το γιατί οι άνθρωποι δεν μπορούν να χάσουν βάρος. Απλά, τρώνε περισσότερο από όσο νομίζουν. Έρευνες δείχνουν ότι οι άνθρωποι μπορεί να υποτιμούν την θερμιδική τους πρόσληψη τουλάχιστον κατά 20-50%. Δηλαδή, αυτό που νομίζουν ότι τρώνε είναι 20-50% λιγότερο από ότι πραγματικά τρώνε.

Κυριολεκτικά, όλοι αναφέρουν λανθασμένα την θερμιδική τους πρόσληψη. Οι φτωχοί, οι υπέρβαροι, οι δραστήριοι άνθρωποι, οι μη δραστήριοι άνθρωποι είναι φοβεροί στην εκτίμηση της θερμιδικής πρόσληψης. Ακόμα και οι εγγεγραμμένοι διαιτολόγοι είναι κακοί σε αυτό.

Μεταξύ άλλων, αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η επιδημιολογία είναι χάλια. Οι αναφορές για την θερμιδική πρόσληψη είναι σκουπίδια. Γιατί όλοι είναι χάλια σε αυτό.

Και σε ένα πλαίσιο απώλειας βάρους, αυτό σημαίνει ότι όσοι πιστεύουν ότι τρώνε μόνο 1200 θερμίδες μπορεί να τρώνε 1800 θερμίδες και γι’ αυτό δεν μπορούν να χάσουν βάρος. Υπάρχουν κάθε είδους τηλεοπτικές εκπομπές όπου βρίσκουν κάποιον που λέει ότι οι άνθρωποι που δεν χάνουν βάρος δεν είναι ότι τρώνε πολύ αλλά έχουν χαλασμένο ή αργό μεταβολισμό. Και αν δει κανείς το καθημερινό διαιτολόγιο των ανθρώπων αυτών μπορεί να είναι 8000 θερμίδες ή και περισσότερο. 

Ο σύγχρονος κόσμος έχει απλά καταπατήσει την αντίληψη των μερίδων και της θερμιδικής ποσότητας. Αν ρωτήσετε πόσες θερμίδες έχει μία μεγάλη πίτσα ο περισσότερος κόσμος θα σας πει 400 θερμίδες όταν είναι περίπου 4000 θερμίδες.

Και επιστρέφοντας στη “μεταβολική βλάβη” (Μύθος #7), ΑΥΤΟΣ είναι ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι που ανέφεραν σε e-mail ότι έβαζαν λίπος ενώ η θερμιδική τους πρόσληψη ήταν χαμηλή. Απλά υποτιμούσαν την θερμιδική τους πρόσληψη. Και το είπαμε αυτό στον Layne. Και αυτός ως γκουρού κατέφυγε σε ad hominems επιχειρήματα και ηλιθιότητες για να αποφύγει την αλήθεια.

Ο αστείος Layne μοιράζεται τώρα πράγματα στο Instagram σχετικά με το ότι δεν χάνετε βάρος επειδή υποτιμάτε την θερμιδική σας πρόσληψη. Αλλά όταν τα σεμινάρια μεταβολικής βλάβης ήταν στο προσκήνιο, η επιστήμη δεν είχε σημασία. Το μόνο που έχει σημασία τώρα είναι να μπορεί να προσποιείται ότι δεν πουλούσε παραμύθια για πέντε χρόνια για να αγοράσει μία έπαυλη (και είχε την πολυτέλεια να μετακομίσει στην Αυστραλία). Έτσι δεν είναι;



2. Υπερεκτιμάτε την καύση θερμίδων

Από τα παραπάνω προκύπτει το γεγονός ότι οι περισσότεροι υπερεκτιμούν τις θερμίδες που καίγονται κατά την άσκηση. Και αυτή η υπερεκτίμηση της ενεργειακής δαπάνης είναι στην ίδια σφαίρα με την υποτίμηση της θερμιδικής πρόσληψης, αν όχι χειρότερα. Σε μία μελέτη, αδύνατες γυναίκες και αδύνατοι άνδρες, νόμιζαν ότι έκαιγαν 3-4 φορές περισσότερες θερμίδες από ότι έκαιγαν στην πραγματικότητα. Σκεφτείτε το, σε μία άσκηση με ενεργειακή δαπάνη 300 θερμίδες νόμιζαν ότι έκαιγαν 900-1200 θερμίδες. 

Και αυτό συμβαίνει εξαιτίας ορισμένων “ειδικών” που λένε στους ασκούμενος “με αυτό το πρόγραμμα θα κάψετε 900 θερμίδες την ώρα” ή διαβάζοντας κάπου ότι θα κάψετε 1000 θερμίδες σε μία ομαδική γυμναστική διάρκειας 45 λεπτών. Και στην πραγματικότητα καίγονται περίπου 450 θερμίδες για έναν μεγαλόσωμο άνδρα και 300 θερμίδες για μία μικρόσωμη γυναίκα.

Ναι, ένας εκπαιδευμένος αθλητής αντοχής μπορεί να κάψει 15 θερμίδες ανά λεπτό. Δηλαδή 900 θερμίδες ανά ώρα. Οι περισσότεροι άνθρωποι είναι τυχεροί να κάψουν 10 θερμίδες ανά λεπτό και πολλοί θα κάψουν ακόμα λιγότερο. Αυτό σημαίνει, στην καλύτερη περίπτωση, 600 θερμίδες ανά ώρα. Και στην προπόνηση με βάρη διάρκειας μίας ώρας ένας μεγαλόσωμος άνδρας μπορεί να κάψει 400-450 θερμίδες και μία μικρόσωμη γυναίκα 250-350 θερμίδες. Στην κηπουρική μπορείτε να κάψετε περισσότερες θερμίδες. 

Έτσι, όταν συνδυάζετε την υποτιμημένη θερμιδική πρόσληψη με την υπερεκτιμημένη δραστηριότητα, είναι διπλό το κακό. Νομίζετε ότι τρώτε 1200 θερμίδες, ενώ τρώτε 1800 θερμίδες. Νομίζετε ότι καίτε 900 θερμίδες στην άσκηση, ενώ καίτε 450. Και αυτό το έλλειμμα που θα έπρεπε να υπάρχει τώρα είναι πλεόνασμα.